یکی از محصولات پرکاربرد حوزه صنعت که دارای کاربرد های بسیاری برای تولید محصولات شوینده و یا هر محصول دیگری که استفاده از آن با فرایند سایش ارتباط دارد می باشد, سیلیکا ساینده می باشد. برای نمونه از جمله مواردی که استفاده از سیلیکا ساینده رایج می باشد تولید خمیر دندان می باشد. شرکت های مختلف ایرانی و خارجی امروزه به تولید سیلیکا ساینده مشغول می باشند و این محصول از نظر قیمت تحت تاثیر طیفی از فاکتور ها می باشد. اام بد نیست از نظر علم شیمی این ماده را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

منشا سیلیکا

سیلیکا از ترکیبات اکسیدی عنصر سیلیسیوم می باشد که در طبیعت به شکل کریستال های دارای ماهیت کوارتزی یافت می شود. انواع مختلفی از پلی مورف های سیلیس ممکن است در بازار یافت شوند که مواردی چون شیشه, خاک رس, کوارتز و یا زمرد سبز را مثال زد. فرمول شیمیایی سیلیس Sio2 می باشد و دارای عناصر اکسیژن و سیلیسیم می باشد. در ادامه درباره کاربرد های سیلیکا ساینده برای شما صحبت خواهیم کرد.

سیلیکا ساینده محصولی است که هرجا نیاز به قدرت بالای پاک کنندگی می باشد از آن استفاده می شود. این محصول دارای ماهیت غیرآلی می باشد و به خوبی می تواند هرگونه چسبندگی را روی دندان های شما از بین ببرد. مزایای این محصول سبب شده است که تولید کنندگام خمیر دندان از این ماده برای حداکثر قدرت پاک کنندگی این محصول استفاده کنند. به علاوه اینکه خواص پایدار کننده و تثبیت کننده این محصول هم باید توجه کرد. این محصول درصورتی که در خمیر دندان بکار برود به خوبی می تواند سبب حفظ فلوئورید دندان بشود و مانع از این بشود که ساختار دندان دچار پوسیدگی بشود.

نوشته دیگر :   مضرات استفاده از لوازم جانبی بی کیفیت برای کامپیوتر

اما خاصیت تثبیت کنندگی این ماده دارای دامنه کاربرد بیشتری می باشد و بسیاری از افراد بدلیل نقشی که این ماده در حفظ خاصیت مواد غذایی دارند هم از آن استفاده می کنند. به طوری که برای تولید شاید ده ها هزار تن آبجو این ماده سیلیکا ساینده باشد که مورد استفاده قرار می گیرد. برتری دیگری که این ماده دارد این است که سبب از بین رفتن مینای دندان نمی شود. این درحالی است که برخی خمیر دندان ها دارای مواد پاک کننده ای هستند که به مرور مینای دندان را از بین می برند و از مهم ترین این مواد می توان به ماده پراکسید هیدروژن اشاره کرد.

منبع: درآمد 724